wtorek, 14 kwietnia 2009

KANAŁ MAZURSKI, ŚLUZA LEŚNIEWO GÓRNE

4 km od Mamerek w miejscowości Leśniewo Górne możemy podziwiać ogromną śluzę. Posiada ona komorę o głębokości 21m, szerokości 7,5m, długości 46m.
Legenda głosi, że Niemcy planowali użycie Kanału Mazurskiego do transportu łodzi podwodnych, które miały być produkowane w Mamerkach. Nie znaleziono potwierdzenia tej teorii w źródłach historycznych.
Kanał Mazurski nigdy nie został ukończony. Miał połączyć Jeziora Mazurskie z rzeką Pregołą w celu uzyskania drogi wodnej do Bałtyku. Budowę kanału rozpoczęto w 1911 roku, po raz pierwszy została ona przerwana przez I wojnę światową. Drugi etap, energicznie prowadzony od 1934 roku przerwały działania wojenne, po zakończeniu wojny budowa nie została wznowiona. Kanał był projektowany do przepływu statków o wyporności 240 ton i przebiega w sztucznych wykopach lub specjalnych nasypach ziemnych. Dla pokonania 111 metrów różnicy poziomów między Łyną i Mamrami zbudowano dziesięć olbrzymich śluz, w tym pięć po stronie polskiej. Długość kanału wynosi 51,5 km, na terenie Polski 22 km
Na terenie naszego kraju możemy oglądać śluzy w miejscowościach:

-Leśniewo Górne-wspomniane powyżej. Monumentalna budowla hydrotechniczna pośród mazurskiego lasu. Ocenia się że została ukończona w 30%. Na głównej ścianie widać odcisk po niemieckim orle, który ponoć został wrzucony do wody napuszczonej do śluzy

-Leśniewo Dolne- około 900m dalej znajduje się druga śluza ukończona w 15%. Miała ona mieć identyczną konstrukcję jak śluza w Leśniewie Dolnym

-Guja- śluza ta została wykończona w 100% i funkcjonuje do dnia dzisiejszego regulując poziom wody w jeziorze Rydzówka. Wysokość spiętrzenia wody wynosi ok. 10m.

-Bajory Wielkie -powstały jedynie fundamenty

-Bajory Małe-ciężko jest ją zlokalizować, gdyż jest ukryta w gęstym lesie

-Długopole

Na podstawie http://www.mamerki.com/












W okresie letnim amatorzy mocnych wrażeń mają do dyspozycji specjalny "tor przeszkód" zbudowany z drabinek, mostków i lin porozwieszanych na śluzie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz